Jednym z najczęściej wykorzystywanych skrótowców w marketingu jest B2B, z angielskiego Business to Business. Oznacza to relację biznesową pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi, czyli firmami, a zatem np. pomiędzy producentem a dostawcą.
Każde działanie marketingowe, żeby przynieść zamierzony efekt, musi być dokładnie przemyślane i uwzględniać wiele aspektów. Pomimo tak ogromnego postępu technologicznego i rozwoju marketingu w sieci internetowej, kontakt bezpośredni wciąż pozostaje jednym z najlepszych i najczęściej wybieranych sposobów nawiązania relacji, zarówno z klientem jak z partnerem biznesowym. To właśnie na tym kontakcie zbudowany został rynek handlowo-usługowy na świecie i nawet współcześnie stanowi on ważne narzędzie do zawierania umów transakcyjnych.
Firma jako klient
Do określenia natury relacji rynkowej używa się między innymi pojęć B2C oraz właśnie B2B. W przypadku pierwszego, chodzi o kontakt firmy z konsumentem, czego najprostszym przykładem jest transakcja w sklepie, gdy gotowy produkt trafia do nabywcy. Jest to bodaj najprostsza i najszybsza transakcja funkcjonująca w obrębie rynku. W przypadku relacji B2B sprawa zaczyna się komplikować. Umowy zawierane pomiędzy firmami wymagają ogromu pracy, energii, wielu spotkań, telefonów czy maili, a ich zawarcie bardzo często następuje po kilku tygodniach czy też miesiącach negocjacji.
Marketingiem B2B nazywać będziemy proces, który obejmuje wielopoziomową strategię czynności marketingowych. W wyniku przeprowadzenia owego procesu możemy dokonać zamiany pozyskanych kontaktów biznesowych na nowych klientów. Marketing B2B zawiera wiele elementów wspólnych z marketingiem wobec konsumentów, lecz jego założenia są realizowane w trochę inny sposób. Aby zbudować najlepszą dla naszej firmy strategię należy zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów.
Kroki strategii B2B
Pierwszym z nich jest dbanie o wizerunek firmy, czyli szeroko pojęty PR, dzięki któremu możemy zwrócić i utrzymać uwagę potencjalnego klienta. Następnie należy przygotować dokładny profil interesującego nas odbiorcy, czyli firmy, z którą chcielibyśmy nawiązać relację biznesową. Przykładowo w przypadku firmy produkującej leki i suplementy diety cennym partnerem biznesowym będzie producent kapsułek, opakowań lub firma oferująca usługi etykietowania i znakowania. Laboratorium badawczo-analityczne chętnie zawiąże współpracę z dostawcami surowców, a ogromny zakład produkcyjny z producentem maszyn lub usługodawcą dedykowanego oprogramowania i IT. W relacjach typu B2B najcenniejsza jest zwykle wieloletnia współpraca z kontrahentem.
W następnym kroku opracowywania strategii marketingowej B2B należy poszukać miejsc, gdzie nasza firma może wejść w kontakt z interesującym nas klientem. Dzisiaj są to wszelkie media masowe, różnego rodzaju portale społecznościowe, takie jak Facebook, Twitter czy LinkedIn, lub wydarzenia branżowe. Do najpopularniejszych wydarzeń należą branżowe targi, szkolenia, konferencje, kongresy czy gale – to właśnie takie imprezy stanowią często najlepszą platformę do budowania relacji i spotkań biznesowych. Dzięki panującej tam miłej i luźnej atmosferze dochodzi do budowania najsilniejszych i długotrwałych relacji, często zdolnych generować stały zysk po obu stronach.
Gdy zbierzemy wszelkie informacje o potencjalnym kliencie i najlepszych sposobach dotarcia do niego, należy uzupełnić brief marketingowy uwzględniając te dane. Teraz pozostaje już tylko opracowanie najodpowiedniejszej kampanii marketingowej w oparciu o brief i wdrożenie jej.
Targi branżowe odpowiedzią na potrzeby B2B
Targi B2B niosą ze sobą niemal nieograniczony potencjał rozwojowy. Właściwie skonstruowany plan strategiczny nakierowany na udział w targach branżowych to czysty zysk i gwarancja najlepszej inwestycji środków. Pierwsze i jedyne w Polsce Targi Dostawców dla Przemysłu Farmaceutycznego i Kosmetycznego PCI Days mają na celu umożliwienie swoim wystawcom i odwiedzającym realizację założeń marketingu B2B w każdym calu. W czasie ich trwania goście mogą zapoznać się z szeroką ofertą nie tylko firm o ugruntowanej pozycji na rynku, ale również nowych w branży producentów i dostawców, niosących świeże pomysły oraz innowacyjne patenty. Liczne okazje do spotkań, rozmów biznesowych i wymiany kontaktów stanowią doskonały przyczynek do podejmowania najlepszych decyzji związanych z aktualnymi i planowanymi przedsięwzięciami.
Aby dowiedzieć się jak skutecznie przygotować się do wydarzenia targowego zapraszamy do zapoznania się z naszym Poradnikiem dla wystawcy. Znajdą tam państwo wiele cennych wskazówek, dzięki którym opracowanie najbardziej efektywnej strategii targowej stanie się proste i przyjemne.
Źródła:
www.businessinsider.com.pl/firmy/sprzedaz/b2b-na-czym-polega-sprzedaz-business-to-business/jw1tyhm [dostęp 12.07.2019].
www.callpage.pl/blog/marketing-b2b [dostęp 12.07.2019].
www.capemorris.agency/blog/jak-napisac-dobry-brief-marketingowy/ [dostęp 12.07.2019].