Z wykształcenia magister chemii kosmetycznej. Ukończyła kurs specjalistyczny „Specialist in the circular economy of plastic Packaging”, organizowany przez PackAlliance oraz studia podyplomowe w zakresie Bezpieczeństwa i jakości produktów kosmetycznych.
Zostaną przedstawione mechanizmy działania peptydów, wpływające na produkcję kolagenu, elastyny i innych składników kluczowych dla zdrowia i wyglądu skóry. Uczestnicy zapoznają się z wynikami badań potwierdzających skuteczność peptydów w redukcji zmarszczek, poprawie elastyczności skóry, ich właściwościami nawilżającymi oraz zdolnością do łagodzenia stanów zapalnych i podrażnień. Prezentacja uwypukli również potencjalne zastosowania peptydów w produktach przeznaczonych do pielęgnacji skóry wrażliwej i skłonnej do reakcji alergicznych, podkreślając ich wszechstronne działanie i korzyści dla zdrowia skóry.
Omówione zostaną kluczowe etapy procesu tworzenia marek, poczynając od badania rynku i definiowania misji marki, przez prace laboratoryjne nad formułami kosmetycznymi, wybór opakowań, dopracowanie właściwości produktów, aż po produkcję. Szczególny nacisk zostanie położony na tworzenie produktu, jego jakość oraz dostosowanie do oczekiwań klientów.
Świat surowców roślinnych jest niezwykle zróżnicowany i bogaty w tysiące związków biologicznie czynnych o korzystnym działaniu na skórę. To sprawia, że roślinne ekstrakty czy olejki eteryczne są od wielu lat chętnie stosowane w kosmetyce.
A jak wygląda kwestia surowców roślinnych w świetle wymagań legislacji kosmetycznej? Czy istnieją uregulowania prawne dotyczące stosowania tego typu składników w produktach kosmetycznych? Podczas prezentacji zostanie poruszony aspekt regulacji odnoszących się do substancji pochodzenia botanicznego. Zostanie przeanalizowane Rozporządzenie 1223/2009 oraz sprawdzone, czy i jakie składniki roślinne podlegają wymaganiom prawnym. Przybliżony zostanie również temat zapowiadanych zmian legislacyjnych, które będą miały wpływ na obostrzenia stosowania niektórych surowców pozyskiwanych z roślin.
Zostaną przeanalizowane ścieżki prowadzące do opracowania i wytworzenia innowacyjnych produktów (model akademicki i model przemysłowy). W dalszej części – zostaną zaprezentowane konkretne rozwiązania, bazujące na efektach badań naukowych: kosmetyki w formie koacerwatów, dźwięczących żeli, tzw. peelingi gommage, kosmetyki do higieny zawierające składniki modyfikujące wierzchnią warstwę skóry po procesie mycia czy kosmetyki pielęgnacyjne bazujące na komponentach charakteryzujących się niskim ciepłem parowania.
Notka biograficzna:
prof. dr hab. inż. Tomasz Wasilewski
dyrektor ds. Badawczo-Rozwojowych, konsultant naukowy w firmie kosmetycznej Onlybio.life S.A. w Bydgoszczy,
profesor na Uniwersytecie Radomskim (Wydział Chemii Stosowanej),
członek Rady Nadzorczej firmy Hub.tech S.A. (dawniej Boruta-Zachem S.A.),
członek Rady Nadzorczej firmy Onlybio.life S.A.,
członek Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Chemicznego,
członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Towaroznawczego,
właściciel firmy CosMedChem.
Profesor Tomasz Wasilewski prowadzi działalność naukową i dydaktyczną w obszarze kosmetyków
i detergentów. Jest autorem 40 patentów (w tym międzynarodowych) oraz ponad 160 artykułów naukowych. Kierował i brał udział w ponad 20 projektach naukowych, w większości realizowanych przy współpracy z przemysłem.
W 2004 r. obronił doktorat na Wydziale Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej, a w 2014 r. na Wydziale Towaroznawstwa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie uzyskał stopień doktora habilitowanego. W 2021 postanowieniem Prezydenta RP otrzymał tytuł profesora.
W latach 2016-2019 pełnił funkcję dziekana Wydziału Inżynierii Chemicznej i Towaroznawstwa, a w latach 2012-2016 prodziekana ds. naukowych. W latach 2013-2020 kierował Katedrą Chemii, a następnie Katedrą Towaroznawstwa i Nauk o Jakości.
W 2020 roku został powołany przez Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii na członka Rady do spraw Kompetencji Sektora Chemicznego. W latach 2017-2022 pełnił funkcję V-ce Prezesa Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Towaroznawczego, w latach 2019-2023 funkcję V-ce Przewodniczącego Komisji Nauk Towaroznawczych – Nauk o Jakości Polskiej Akademii Nauk, a w latach 2016-2021 funkcję Redaktora Naczelnego czasopisma Towaroznawcze Problemy Jakości. Zasiada w Radzie Programowej czasopisma Przemysł Chemiczny oraz w Radzie Naukowej czasopisma Chemia i Biznes – Kosmetyki i Detergenty.
Od lat aktywnie współpracuje z przemysłem oraz innymi jednostkami naukowymi. Od 2015 roku jest właścicielem firmy Innowacyjno-Wdrożeniowej CosMedChem. Kierował szeregiem prac naukowo-badawczych, dotyczących opracowania innowacyjnych kosmetyków lub produktów chemii gospodarczej. Współtworzył kosmetyki obecne na rynku pod marką OnlyBio oraz zajmował się realizacją projektów badawczo-rozwojowych o charakterze przemysłowym (Onlybio.life S.A., Grupa INCO S.A., PCC Exol). W sferze naukowej współpracuje m.in. z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Instytutem Ciężkiej Syntezy Organicznej „Blachownia” w Kędzierzynie-Koźlu, Research Institute of Daily Chemical Industry oraz North University of China w Taiyuan w Chinach, Wyższą Szkołą Inżynierii i Zdrowia w Warszawie oraz firmą Elementis (USA).
Za swoje prace był wielokrotnie nagradzany. Był m.in. stypendystą Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, stypendystą Ministra Edukacji Narodowej. Ponadto, kilkukrotnie został nagrodzony medalami na targach i wystawach, poświęconych produktom kosmetycznym (m.in. Międzynarodowe Targi Poznańskie, Międzynarodowa Wystawa Wynalazków ARCA w Zagrzebiu, Wystawa IENA w Norymberdze, Międzynarodowa Wystawa Wynalazków Inno-Wings w Lublinie).
Marchesini Group obchodzi w tym roku swoje 50 lecie. Firma uważa ten czas za dobry moment na rozwój nie tylko w farmacji, ale również na rynku beauty. Oferuje wszechstronne maszyny i linie, które umożliwiają obsługę wszystkich rodzajów produktów kosmetycznych, takich jak szminki, lip gloss-y, tusze do rzęs, kremy kredki do makijażu i wiele innych. Posiadają również ciekawe rozwiązania dotyczące np. turbiny wbudowanej oraz zewnętrznej.
Badania obejmują zarówno standardowe procedury stosowane do oceny produktów kosmetycznych oraz mogą stanowić podstawę do określenia jakościowego i ilościowego niestandardowych cech produktu nieujętych dotychczasowo żadnymi procedurami badawczymi.
Sztuczna inteligencja posługując się nieszkodliwym terminem „personalizacji” determinuje wybory, których dokonujemy. Także w obszarze produkcji kosmetyków! Czym jest sztuczna inteligencja? Gdzie są jej początki i jak obecnie jest wykorzystywana w rozwoju nowych surowców do produkcji kosmetyków? Czy funkcje kognitywne sztucznej inteligencji zaczynają dorównywać doświadczeniu technologów i czy na podstawie składu kosmetyku sztuczna inteligencja może dokonać analizy bezpieczeństwa gotowego wyrobu? Czy coraz powszechniejsze narzędzia marketingowe w postaci analizatorów skóry na podstawie zdjęcia wykonanego smartfonem to już sztuczna inteligencja? Czy da się wyprodukować kosmetyk szyty na miarę dla konkretnego konsumenta?
Na te i wiele innych pytań odpowie dr Michał Rachalewski podczas wykładu o sztucznej inteligencji w oparciu o najnowsze doniesienia naukowe opublikowane w najlepszych, recenzowanych, branżowych czasopismach naukowych z całego świata.
W tych sektorach roboty są coraz częściej wykorzystywane do automatyzacji procesów produkcyjnych, co przyczynia się do zwiększenia wydajności i poprawy jakości produktów, jednocześnie minimalizując ryzyko błędów i zapewniając jednolity standard jakości. Wykorzystanie robotów w produkcji kosmetyków i farmaceutyków umożliwia również szybką adaptację do zmieniających się potrzeb rynku oraz efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi. Dodatkowo robotyzacja stawia przed przedsiębiorstwami wyzwania związane z integracją różnych systemów oraz zapewnieniem bezpieczeństwa i zgodności z przepisami regulacyjnymi.
Zapraszamy
Sama nazwa konserwanty nie kojarzy się pozytywnie, zwłaszcza konsumentom. Formulatorzy zatem robią wszystko, aby uniknąć umieszczania w składzie surowców, które są marketingowo niekorzystne. Producenci konserwantów dostrzegając ten trend od lat prześcigają się w oferowaniu nowych rozwiązań, nie jest to jednak łatwe – z wielu względów. Znalezienie skutecznego i bezpiecznego, nowego rozwiązania to dopiero początek. Musi ono spełniać szereg dodatkowych wymagań, a przy tym nie stwarzać problemów recepturowych. Zespół R&D Sharon PC badając to zagadnienie, poszedł o krok dalej i stworzył prawdziwą rewolucję. Zapraszam na prezentację, podczas której wyjaśnię, dlaczego Sharon Aquavita® jest prawdziwie pożądanym dodatkiem w składzie kosmetyków pielęgnacyjnych.
Z jednej strony, strategia ta może otworzyć drzwi do innowacyjności oraz nowych możliwości wzrostu, z drugiej jednak, może zaistnieć ryzyko stłumienia kreatywności organizacji.
Kluczowe będzie także zrozumienie, jak takie podejście wpływa na relacje między producentami a dostawcami, budując drogę do obustronnie korzystnej współpracy.
Istotne ponadto jest pytanie, czy i w jaki sposób strategia optymalizacji materiałowej wpisuje się w holistyczną wizję przyszłości przedsiębiorstwa oraz jakie strategiczne implikacje niesie dla jego długoterminowego rozwoju.
To one odpowiadają m.in. za pierwsze wrażenie klienta dotyczące marki oraz komunikację producenta z klientem. Od wielu lat prowadzone są prace nad zwiększeniem potencjału marketingowego opakowań dla branży kosmetycznej m.in. poprzez wzmacnianie powodowanych przez nie wrażeń sensorycznych klienta, czy też poprawę komfortu ich użytkowania. Niestety coraz częściej zapomina się o kluczowej i fundamentalnej roli opakowania, jaką jest ochrona produktu. Podczas prezentacji zostaną przedstawione główne zagrożenia, które stopniowo już się pojawiają i w perspektywie lat najbliższych ryzyko ich pojawiania będzie rosło. Podkreślone zostaną aspekty zarówno technologiczne, jak i legislacyjne, a także ich wpływ na kształtowanie się rynku opakowań dla branży kosmetycznej w niedalekiej przyszłości.
Ustalenie wartości najważniejszych parametrów procesowych na etapie prac laboratoryjnych jest podstawą do osiągniecia powtarzalności w skali produkcyjnej, która jest wymogiem koniecznym w przemyśle farmaceutycznym oraz kosmetycznym. Umiejętne skalowanie to nic innego jak klucz do zapewnienia ciągłości oraz jakości produkcji, dlatego na przykładzie wytwarzania emulsji wielokrotnych, które wykorzystywane są między innymi jako nośniki nutraceutyków, zostanie udzielona odpowiedź na pytanie zadane w tytule prezentacji.
Szczególną uwagę poświęcono kwestiom takim jak: zakaz używania mikroplastików, który wiąże się z komplikacjami w interpretacji przepisów i definicji mikroplastiku; częste aktualizacje w składach zapachowych, spowodowane nowymi wykazami alergenów, ograniczeniami oraz zakazami dotyczącymi pewnych składników. Ponadto, w prezentacji poruszone zostaną problemy wynikające z dezinformacji na temat składników kosmetycznych, rozpowszechnianej przez znanych twórców internetowych, jak np. twierdzenia o rakotwórczym działaniu aluminium w dezodorantach, negatywne postrzeganie syntetycznych surowców takich jak PEG, silikony, czy teorie dotyczące kremów SPF i ich wpływu na syntezę witaminy D. Przedstawione zostaną przykłady, jak wprowadzane zmiany legislacyjne oraz teorie influencerów wpłynęły na proces formułowania produktów, a także strategie stosowane do radzenia sobie z tymi wyzwaniami, w tym dostosowanie do zmieniających się regulacji, edukację konsumentów oraz współpracę z ekspertami w celu zwalczania dezinformacji i rozwijanie innowacyjnych, bezpiecznych produktów.
Często stanową aspekt decydujący o zakupie produktu, przez co są siłą napędzającą konkurencyjność w branży beauty. Innowacyjne metody naukowe i zaawansowane techniki badawcze coraz śmielej wkraczają w świat kosmetyków, tworząc pole dla nowych obszarów deklaracji i benefitów dla konsumenta.
W prezentacji zostaną przybliżone rodzaje certyfikatów, które wdrażane są przez firmy kosmetyczne w celu uzyskania bezpiecznego oraz wysokiej jakości produktu. Jednakże w dobie trendu eko oraz nadchodzących zmian związanych z zielonym ładem, nie jest to wystarczające. Słuchacze dowiedzą się, jakich certyfikatów ekologicznych oczekują klienci oraz jakie zmiany będą wynikały z dyrektywy CSRD, będącą inicjatywą zielonego ładu.
Interpretacja uzyskanych wyników i ich praktyczne zastosowanie przy rozwiązywaniu kwestii problemowych dotyczących stabilności emulsji.
Z jednej strony eksperci mogą edukować znacznie większą publiczność w tym samym czasie, z drugiej strony „ekspertami” stają się osoby nie związane z daną dziedziną naukową, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków, a często również wywoływania obaw i strachu u odbiorców. Podczas prelekcji zostaną poddane analizie wyzwania związane z produkcją kremów z filtrem UV w kontekście rozpowszechniania dezinformacji w mediach społecznościowych oraz zaprezentujemy strategie projektowania produktów kosmetycznych, które opierają się na solidnych badaniach naukowych i transparentności w informowaniu konsumentów, aby zapewnić im skuteczną ochronę przed promieniowaniem UV.